لینک های مفید

 

 

 

 

  تعداد بازدید :10246690  

.:: به وب سايت دانشگاه بوعلي سينا خوش آمديد. ::.

شرح خبر

 

14/05/1392

شرحی مختصر بر دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

خدایا فضیلت شب قدر را در این ماه، روزیم گردان و بگردان کارهایم را در آن از سختى به آسانى و عذرهایم را بپذیر و گناهم را بریز، اى مهربان به بندگان شایسته ات.

در دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان می خوانیم: اللّـهُمَّ ارْزُقْنى فیهِ فَضلَ لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَصَیِّرْ فیه اموری فیهِ مِنَ الْعُسْرِ اِلَى الْیُسْرِ وَاقْبَلْ مَعاذیرى وَحُطَّ عَنّىِ الذَنبَ وَالْوِزْرَ یا رَئؤفاً بِعِبادِهِ الصّالِحینَ: خدایا فضیلت شب قدر را در این ماه، روزیم گردان و بگردان کارهایم را در آن از سختى به آسانى و عذرهایم را بپذیر و گناهم را بریز، اى مهربان به بندگان شایسته ات.

شرح دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان

مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی در شرح فراز اول دعای روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان می گوید: خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: لیله‌القدر خیر من الف شهر، ‌یعنی: شب قدر، از هزار ماه بهتر و والاتر است. چراکه در شب قدر قرآن نازل گردید: انا انزلناه فی لیله القدر،‌ و در این شب، سرنوشت انسان ها رقم می‌خورد و فرشتگان در این شب به زمین تنزل می‌کنند: تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر، یعنی: ملائکه و روح به اذن ذات اقدس پروردگار از(برای) هر امر و فرمانی در(این شب) نازل می‌گردند،‌ و این شب تا صبحگاه سلامت و رحمت است: سلام هی حتی مطلع الفجر؛ ما نیز در این روز از خداوند خواستاریم آن فضیلتی را که شب قدر دارد و با توجه به آیات بالا بیان گردید، نصیب ما گرداند.

منظور از (من العسر الی الیسر) چیست؟

وی در شرح این فراز از دعا و صیر اموری فیه من العسر الی الیسر، تأکید می کند: منظور از (من العسر الی الیسر‌، از سختی به سوی آسایش و راحتی)، می‌تواند همان وعده خداوند باشد که دو بار در یک سوره مکرر می‌فرماید: إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یُسْرًا(انشراح ،۶)، یعنی: به درستی که همراه هر سختی، آسانی است.‌ یعنی انسان هنگامی که سختی بر کار او باشد، به حتم در کنار آن، آسایش و راحتی خواهد داشت و منظور از راحت بودن عسر و سختی کار، شاید صبری باشد که خداوند در تحمل آن کار به انسان می‌دهد تا به آن راحتی و آسایش دست یابد، چرا که خداوند نیز برای بندگانش سختی نمی‌خواهد بلکه آسایش و راحتی را برای آنان می‌خواهد. چنانچه در قرآن می‌فرماید: یُرِیدُ اللّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَلاَ یُرِیدُ بِکُمُ الْعُسْرَ‌(بقره ،۱۸۵) یعنی: خداوند برای شما آسانی و آسایش می‌خواهد و برای شما سختی و مشقت نمی‌خواهد؛ چرا که خداوند به انسان‌ها به خاطر ضعیف بودنشان در خلقت تخفیف می دهد، چنانچه می‌فرماید: یُرِیدُ اللَّهُ أَنْ یُخَفِّفَ عَنْکُمْ وَخُلِقَ الْإِنْسَانُ ضَعِیفًا(نساء ،۲۸)، یعنی: خداوند می‌خواهد بر شما آسان گیرد.

رابطه پذیرش عذر و بخشش گناهان

این استاد فقید اخلاق در شرح فراز پایانی این دعا می گوید: اقبل معاذیری و حط عنی الذنب و العذر یا رئوفا بعباده الصالحین؛ همان‌طور که در قسمت قبل دعا توضیح داده شد، خداوند برای انسان‌ها، آسایش و راحتی می‌خواهد و سختی و مشقت نمی‌خواهد، پس باید یقین داشته باشیم که اولاً خداوند عذرهای ما را می‌پذیرد، اما باید این نکته را رعایت کرد و آن این است که هنگامی که از روی جهالت و نادانی گناهی را انجام دادیم، سریعاً به سوی خداوند بازگشته و به درگاهش توبه کنیم؛ ثم یتوبون من قریب؛‌ که اگر این عمل را انجام دهیم، خداوند نیز توبه ما را پذیرفته و گناهان ما را می‌آمرزد. فاولئک یتوب الله علیهم، یعنی: پس خداوند توبه آنان را می‌پذیرد؛‌ و باید این را بدانیم که هیچ کس جز خداوند، نمی‌تواند گناهان ما را بیامرزد: وَ مَن یَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللّهُ(آل عمران ،۱۳۵)، یعنی: و چه کسی غیر از خداوند گناهان ما را می‌آمرزد،‌ و ثانیاً هنگامی که خداوند عذر بنده خویش را بپذیرد، به یقین گناه او را می‌آمرزد، چرا که وقتی بنده به درگاه خداوند تضرع نموده و بگوید: رب انی ظلمت نفسی فاغفرلی، یعنی: خدایا من به خودم ظلم کردم، پس مرا ببخش، خداوند نیز در جواب او می‌فرماید: تو را آمرزیدم. ما نیز در این روز از خداوند خواستاریم که به حق آن نظر رحمتی که بر بندگان صالح خود دارد، عذر ما را پذیرفته و گناهانمان را بیامرزد.

افکارنیوز

 

نظر شما درباره اين خبر

 

 
 
نام فرستنده
پست الكترونيك  
نظر شما
 
 

همایشها

 

سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین

 

 

Copyright © 2005 Buali Sina University. All rights reserved