لینک های مفید

 

 

 

 

  تعداد بازدید :10246688  

.:: به وب سايت دانشگاه بوعلي سينا خوش آمديد. ::.

شرح خبر

 

04/05/1392

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان

خواسته نخستين امروز، راه‏يابى به اعمال صالح است. عمل صالح چيست؟ صالحات، يعنى كارهاى خوب، شايسته، بجا، مفيد و مؤثر.

دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان: أَللّـهُمَّ اهْدِنى فيهِ لِصالِحِ الاَْعْـمالِ وَ اقْـضِ لى فيهِ الْحَـوآئِجَ وَ الآمـالَ يا مَنْ لايَحْتاجُ اِلَى‏ التَّفْسيرِ وَ السُّؤالِ يا عالِماً بِما فى صُـدُورِ الْعالَـمينَ صَلِّ عَلى مُحَـمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِـرينَ: خدايا مرا امروز به كارهاى شايسته راهنمايى كن، و حاجت ها و آرزوهايم را برآور، اى كه به تفسير و سؤال بندگان نياز ندارى، و از آنچه درون سينه جهانيان نهفته است، آگاهى، بر پيامبر و دودمان پاك او دورد فرست.

شرح فرازهای دعا

خواسته نخستين امروز، راه‏يابى به اعمال صالح است. عمل صالح چيست؟ صالحات، يعنى كارهاى خوب، شايسته، بجا، مفيد و مؤثّر. هر عمل خوبى، صالح نيست. اعمال خوبِ‏رو به نتيجه، صالحات است. عمل صالح آن است كه فرد و اجتماع را براى رسيدن به سعادت، آماده و نزديك كند. عمل صالح چند خصوصيت دارد:1-از ايمان، هرگز جدا نيست.2-حركت و كارى است كه آگاهانه و از روى شعور و ادراك باشد.3-جهت خدايى دارد و به قصد تقرب به خدا انجام مى‏گيرد.4-اثربخش است و لغو و بيهودگى در آن نيست.5-درحدّ قدرت و امكانات عمل كننده است.6-متناسب، به موقع و شايسته است.(يعنى در رابطه با نيازها و شرايط خاص زمانى و مكانى، انتخاب و عمل مى‏شود)7-جهت اجتماعى و رنگ خدايى دارد، يعنى از خودمحورى و خودخواهى، دور است و در جهت اجتماع و در راه خداست.

پس، ايمان حقيقى، با شناخت نيازها، امكانات، وسايل كار، جهت، ارزيابى موقعيّت، عمل صالح را نتيجه مى‏دهد كه سودمند و بجا باشد و با در نظر گرفتن اولويّت ها انجام گيرد. آنچه در عمل اسلامى، ارزش‏آفرين است، زمينه عمل، انگيزه و چهارچوب آن و نيّت است، نه تنها منافع و سود حاصل از آن. خدا بايد بصيرت دهد تا كار بجا و شايسته انجام دهيم. و ما را امروز، به عمل صالح، هدايت كند.

خواسته بعد، برآورده شدن حاجت ها و تأمين نيازها و تحقّق آمال و آرزوهاست. تأمين اين خواسته هم از قدرت لايزال الهى برمى‏آيد. دو نياز و خواسته امروز را از خداوند خواسته‏ايم. در دعاى امروز، به دو صفت از اوصاف پروردگار اشاره شده است، كه معرفت‏آموز است. هر دو صفت، در زمينه آگاهى خداست. هم به نيازمان آگاه است، هم به رازهاى نهفته درون سينه‏هامان. در دعا كردن و حاجت خواستن، در ارتباط با خدا، نيازى به گفتن نيست، امّا خواستن ما مطلوب اوست. خداوند، آن قدر كريم است كه حاجتى به سؤال نيست و چنان آگاه، كه نيازى به شرح و تفصيل نيست. او زبان حالمان را مى‏داند، و زبان قالمان را هم مى‏شنود، و از راز سينه‏مان هم آگاه است. در دعايى داريم: إلهى... كَفى عِلمُك عَنِ المَقال، وَكَفى كَرَمُك عَنِ السُّؤال. مهمّ آن است كه در محور حقّ، حركت كنيم و در شعاع ولايت اللّه‏ قرار گيريم، آن گاه... كارها خود، رو به راه است و نظر خداوند، دستگير سالكان. به گفته خواجه عبداللّه‏ انصارى: الهى!... ابوجهل را از كعبه مى‏آرى و ابراهيم را از بتخانه. چون كار به عنايت است، چه جاى بهانه؟!... ما را هم از دوستان شُمر،... نه بيگانه!

وقتى سر و كارمان با چنين خدايى است كه: هم نامه نانوشته مى‏خواند، هم رازهاى نهفته مى‏داند، هم از نيّت‏ها و خلجانات ذهنى و خاطرات قلبى آگاهى دارد، اين شناخت، تعهّدزا و عمل‏آفرين است، چرا كه جهان، جهان حساب است و آخرت، يوم الدّين و روز جزاست، بهشتيان، با ره توشه عمل صالح به بهشت مى‏روند و دوزخيان، با بار گناه، راهى جهنم مى‏شوند. پس بايد از خدا خواست كه حاجتمان را برآورد، و آمالمان را تحقّق بخشد و به انجامِ اعمال صالح توفيقمان داده، هدايتمان كند.

منبع: سینای نیاز؛ جواد محدثی

 

نظر شما درباره اين خبر

 

 
 
نام فرستنده
پست الكترونيك  
نظر شما
 
 

همایشها

 

سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین

 

 

Copyright © 2005 Buali Sina University. All rights reserved