لینک های مفید

 

 

 

 

  تعداد بازدید :10246819  

.:: به وب سايت دانشگاه بوعلي سينا خوش آمديد. ::.

شرح خبر

 

16/02/1392

وجود قوانینی که در برابر بی اخلاقی های علمی ایستادگی کند، ضروری است

همایش بزرگ اخلاق علمی روز شنبه 14اردیبهشت92 در سالن اجتماعات شهید چمران برگزار شد با حضور قابل توجه دانشجویان رشته های مختلف علمی به ویژه برخی اعضاء هیأت علمی و نیز دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی مواجه گشت.

راهکار مدیریت و صیانت از دانش، آموزش اخلاق علمی به پژوهشگران، دانشجویان، نویسندگان و... است. دکتر زلفی گل ریاست دانشگاه به عنوان سخنران این همایش با بیان این مطلب، ضمن تشکر از حضور گرم دانشجویان و اساتید، از برگزار کنندگان همایش اخلاق علمی تشکر و قدردانی نمود و موضوع انتخابی برای جلسه همایش را موضوعی جالب و در خور نیاز جامعه دانشگاهی دانست.

دکتر زلفی گل در ادامه، بحث خود را با بیان این جمله که اخلاق علمی متفاوت است از اخلاق در علم شروع کرد. وی دانائی و توانائی را دو عنصر مهم و اساسی در راه رسیدن به پیشرفت علمی دانست که کلید آن نیز چیزی جز پژوهش نیست. او بیان داشت: در دنیای امروز، قدرت کشورها براساس مساحت و جمعیت آنها و امثال اینها محاسبه نمی شود، بلکه قدرت کشورها در دنیای کنونی بر اساس میزان سهم هر کشور در تولید علم در دنیا محاسبه می گردد. از نظر رئیس دانشگاه، عمده ترین مشکل امروز جامعه ایران، مشکلات فرهنگی است، چرا که فرهنگ قوه محرکه رسیدن به پیشرفت در کنار سیاست، اقتصاد، امنیت، قدرت و... است. وی افزود: فرهنگ سالم، زمینه ساز سرمایه گذاری مادام العمر است، پس در جامعه برای دستیابی به این هدف، نیازمند پالایش فرهنگی هستیم. او تأکید کرد: امروزه بخش مهمی از سیاست های حکومتی هر سرزمینی، توجه به تولید، انتشار و ترویج علم است.

دکتر زلفی گل رسیدن به بلوغ علمی را پیش زمینه مهمی برای دستیابی به پیشرفت عنوان کرد که در غیر این صورت، جامعه گریبان گیر مسائلی چون مدرک گرائی، علم زدگی، علم سکولار و جدائی فرهنگ از دین خواهد شد که جزو فرهنگ های علمی ناشایست است. وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تفاوت علم و فن آوری اشاره نمود و بیان داشت این دو، دو مبحث متفاوت از یکدیگر هستند و نباید با هم، یکی انگاشته شوند. او هنر بکارگیری علم را فن، فن آوری، تکنولوژی بیان نمود که در آن، مالکیت مطرح است. و کشورهائی که به فن آوری جدیدی دست پیدا می کنند، به آسانی آن را منتشر نمی کنند بلکه اقدام به فروش آن می نمایند، ولی در علم مالکیت مطرح نیست.

استاد شیمی دانشگاه ادامه داد: ارزش علم در ترویج و انتشار آن است که باید علوم جدید در عرصه های هر چه بزرگتر مطرح و منتشر شود تا به ورطه فراموشی سپرده نگردد و آیندگان بتوانند از آن علم استفاده نمایند، تنها در صورت انتشار علم است که مالکیت معنوی فرد نویسنده به همگان ثابت می گردد و می تواند از امتیازات آن بهره مند گردد. وی ادامه داد: با انتشار علوم، آن علم از حیطه شخصی فرد خارج شده و وارد حیطه جهانی می شود و این زمان است که ارزشمند می گردد، چرا که دانش شخصی به دانشی جهانی مبدل شده است.

دکتر زلفی گل اظهار داشت در کنار نقاط ضعفی که در فرهنگ ما وجود دارد و برای اصلاح آنها باید پالایش فرهنگی صورت پذیرد، ما در فرهنگ خود نقاط غنی و مثبت زیادی نیز داریم که نباید از توجه به آنها غفلت کنیم. سخنران همایش در ادامه خطاب به دانشجویان و اساتید حاضر در جلسه که همگی به نوعی در ارتباط با امور و پژوهش های علمی هستند، گفت: در تلاش باشید تا بتوانید علم اصیل را از علم تقلبی تشخیص بدهید و در این راه مواظب سرقت های علمی که در این عرصه صورت می گیرد، نیز باشید. وی اشاره ای به انواع تقلب ها و سرقت های علمی نیز داشت که به گفته او، برخی از آنها ناآگاهانه روی می دهد و از سر جهالت و نادانستن افراد است و برخی دیگر نیز به صورت آگاهانه صورت گرفته است.

رئیس دانشگاه در ادامه سخنان خود، شاخص های اساسی تولید علم در دنیا را تنها در مقالات اصیل پژوهشی و ارجاع بیان داشت و راهکار مدیریت و صیانت از دانش را، آموزش اخلاق علمی به پژوهشگران، دانشجویان، نویسندگان و... دانست که نظارت قوی، پیشگیری های هوشمندانه و قوانین بازدارنده از جمله مهمترین آنها است. وی در پاسخ به این سؤال که ابزارهای پیشگیرانه چیست؟، این ابزارها را، نرم افزارهای توانمند و هوشمند، سیستم های نمایه سازی، داوری های تخصصی، اصلاح سیاست گذاری ها و انگیزه ها، برخوردهای قاطعانه و سازنده برشمرد و در زمینه اخلاق علمی با ذکر مثالی ادامه داد: قبل از آغاز هرگونه پژوهشی می باید از نتایج تمامی تحقیقاتی که در آن زمینه یا زمینه های مرتبط با مسأله صورت گرفته است، مطلع شوید، این کار بدان جهت است تا هم دوباره کاری صورت نگیرد و هم آن که با استناد با نتایج یافته های دیگران و ذکر دقیق منابع مورد استفاده، از نتایج یافته های آنها نیز در تحقیقات خود جهت پیشبرد سریع تر امور پژوهشی، استفاده نمائیم.

دکتر زلفی گل تأکید کرد: یک پژوهشگر که دارای اخلاق علمی است، در تمامی قسمتهای مقاله خود باید ضروریات آن را رعایت کند. و یک پژوهشگر و نویسنده عادل که دارای اخلاق علمی است از مواردی چون: نویسندگی میهمان، چاپ مجدد، حذف همکار، آدرس بی حق و ناحق دادن، نویسنده پرستیژی، باج دادن از طریق ارجاع، نویسندگی قرضی، سرقت علمی، داده سازی، بزک کردن داده ها، مقایسه ناعادلانه داده ها، کتمان گزارشات دیگران، چشم چوشی از سوابق علمی و...، شدیدا می پرهیزد.

رئیس دانشگاه، برداشتن و به نام خود کردن نوشته، ایده و اطلاعات علمی و کلامی دیگران را سرقت علمی دانست و تأکید نمود: در بخش همکاری در امور پژوهشی، رعایت انصاف صورت پذیرد که تنها به صرف استاد و یا دانشجو بودن، حق و حقوقی از دیگری ضایع نشود. وی در ادامه سخنان خود، مهمترین سرقت های علمی و ادبی را، سرقت علمی کپی و درج، سرقت علمی از خود، سرقت علمی ارجاع، سرقت علمی با تغییر چند کلمه، سرقت علمی ایده، سرقت علمی استعاره و...نام برد.

دکتر زلفی گل اشاره ای نیز به انواع استناد داشت که به گفته وی، دو گونه است: ارجاع به مقالات قبلی خود افراد که این نوع استناد، دارای یکسری محسنات و معایی است که پژوهشگر باید به آنها توجه کند و ارجاع به مقالاتی که دیگران در آن زمینه کار کرده اند. وی در پایان گفت: وجود قوانینی که در برابر بی اخلاقی های علمی در جامعه ایستادگی کند، ضروری است.

گفتنی است این همایش، توسط انجمن علمی دانشجویی شیمی دانشگاه بوعلی سینا با همکاری انجمن های علمی دانشجویی مخترعین و مبتکرین، مهندسی مواد، معماری و نجوم دانشگاه بوعلی سینا و انجمن علمی دانشجویی مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی برگزار شد. همچنین از ده نفر از شرکت کنندگان در همایش که به سؤال طرح شده توسط سخنران، پاسخ صحیح داده بودند، تقدیر شد.

دریافت فایل کامل سخنرانی

 

نظر شما درباره اين خبر

 

 
 
نام فرستنده
پست الكترونيك  
نظر شما
 
 

همایشها

 

سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین

 

 

Copyright © 2005 Buali Sina University. All rights reserved