لینک های مفید

 

 

 

 

  تعداد بازدید :10247230  

.:: به وب سايت دانشگاه بوعلي سينا خوش آمديد. ::.

شرح خبر

 

01/12/1391

میلاد یازدهمین اختر تابناک آسمان امامت مبارک

امروز هشتم ربیع الثانی در تقویم شیعیان بزرگداشت ولادت امامی بزرگوار است که نام گرامی ایشان یادآور نام فرزند برومندشان حضرت امام مهدی(عج) است؛ امامی که با تمهید و زمینه‏ سازی روحی و عقیدتی، شیعیان را برای رود به دوران غیبت آماده کردند.

امام یازدهم شیعیان حسن بن علی(ع) نام دارند و کنیه ایشان ابومحمد و لقبشان زكّي و عسكری است. ایشان در 8 ربيع الثانی سال 232 هجری در مدينه به دنیا آمدند و در جمعه هشتم ربيع الاول سال 260 در سن 28 سالگی به شهادت رسیدند. مرقد مطهر آن حضرت در جوار پدر بزرگوارشان در سامرا قرار دارد.

خلفای عباسی برای اينكه امامان معصوم(علیهم السلام) را تحت نظر بگیرند و بر فعاليت‌های فكری و سياسي آنان احاطه داشته باشند، آنها را از مدينه منوره(كه مركز علم و دين بود) به بغداد و سامراء و خراسان(كه پايتخت‌هاي دستگاه حاكمه بود) فرامی خواندند. به همین جهت امام حسن عسكری(ع) تقريبا تمام عمر را یا در زندان و یا در تبعيد به سر بردند. حضرت 2 ساله بودند كه به همراه پدرشان به تبعيدگاه رفتند و مدت 20 سال همراه با آن حضرت در تبعيد بودند. به همین دلیل اصحاب نمي‌توانستند خدمت ايشان برسند اما امام حسن عسکری(ع) با ايجاد تشكيلات سری، پيروان خود را سازماندهي كردند.

فشار حکومت غاصب عباسی بر شیعیان به ویژه بر رهبر آنان امام حسن عسکری(ع) به قدری در این دوره شدت گرفته بود كه امام را ناگزير كردند هر هفته در دربار حاضر شود. یكی از شیعیان نقل می‌كند در یكی از روزهایی که قرار بود امام(ع) به دارالخلافه برود، ما در نقطه‌ای به انتظار دیدار ایشان جمع شدیم، در این حال توقیعی از طرف آن حضرت بدین مضمون به ما رسید: كسی بر من سلام و حتی اشاره هم به طرف من نكند، زیرا كه در امان نیستید. این روایت به خوبی نشان می‌دهد كه امام(ع) و شیعیان تا چه حد تحت نظر و كنترل دستگاه خلافت بوده‌اند و امام(ع) نیز با رعایت تقیه، جان شیعیان را حفظ می‌كرده اند.

خلفای عباسی به همین کنترل شدید بسنده نکرده، بلكه امام(ع) را بازداشت کردند و در محله عسكر سامراء که یک منطقه نظامی بود، در تبعید نگهداشتند. به همين جهت حضرت به عسكری معروف شدند. اما با وجود همه این تدابیر شدید امنیتی که حکومت عباسی ترتیب داده بود، از آنجا که امر الهی قطعا تحقق می یابد، امام حسن عسکری(ع) با ايجاد شبكه وکالت، ارتباط خود را با شیعیان حفظ کرده و در عین حال آنان را برای دوران غیبت فرزند گرامیشان حضرت مهدی موعود(عج) آماده کردند. در زمان امام حسن عسكري(ع) شیعیان در مناطق مختلف و شهرهاي متعددي زندگی می کردند و این گستردگي و پراكندگي مراكز تجمع شيعيان، مستلزم وجود سازمان ارتباطي منظمي بود تا پيوند شيعيان را با حوزه امامت از يك سو، و ارتباط آنان را با همديگر از سوي دیگر برقرار سازد. اين نياز از زمان امام نهم حضرت امام جواد(ع) احساس مي‌شد و به همین جهت شبكه ارتباطي وكالت و نصب نمايندگان در مناطق گوناگون، به منظور برقراري چنين سيستمي مورد اجرا گذاشته ‌شد که تا زمان امام عسكری(ع) نيز ادامه پیدا کرد.

امام حسن عسكري(ع) نمايندگاني از ميان چهره‌هاي شاخص و شخصيت‌هاي برجسته شيعيان برگزيدند و در مناطق متعدد منصوب كردند و از اين طريق با پيروان خویش در ارتباط بودند. امام(ع) از طريق اعزام پيك‌ها نيز با شيعيان و پيروان خود ارتباط برقرار مي‌ساختند و از اين راه مشكلات آنان را برطرف مي‌كردند. به عنوان نمونه مي‌توان از فعاليت‌هاي ابوالأريان يكي از نزديكترين ياران امام(ع) ياد كرد، او نامه‌ها و پيام‌هاي امام(ع) را به پيروان آن حضرت مي‌رساند و متقابلاً نامه‌ها، سؤال‌ها، مشكلات و وجوه ارسالي شيعيان را در سامراء به محضر امام مي‌رساند.

در دوران امام یازدهم، یعنی نیمه اول قرن سوم هجری، فرقه‌ها و مذاهب مختلفی در درون جامعه اسلامی شكل گرفته بود. عالمان این مذاهب درصدد گسترش عقاید باطل و انحرافی خویش بودند. امام حسن عسكری(ع) علاوه بر مبارزات سیاسی كه عمدتا به صورت پنهان و در قالب سیستم پنهانی وكالت دنبال می‌شد، با این فرقه‌های منحرف نیز برخورد داشتند؛ انحرافات آنها را بیان می‌كردند و شیعیان را از افتادن در دام آنان نجات می‌دادند. از جمله این فرقه‌های انحرافی غالیان، صوفیان، مفوضه، واقفیه، معتزله، ثنویه و جاعلان حدیث بودند.

از سال 240 و بعد از دوره معتصم عباسی، یک جریان ضد معتزله و ضد عقلانیت پدید آمد که از متوکل عباسی شروع شد. متوکل عباسی قشری‌ترین خلیفه بنی عباس بود و از نظر تفکری، نهضت احمد حنبل که حدیث گرا بود را تأیید می‌کرد. متوکل با اینکه خود فردی فاسق بود، خیلی ظاهرگرا بود و علیه عقلانیت معتزله که در زمان مأمون و معتصم حاکم بود، اقداماتی کرد که نتیجه آن ظاهرگرایی، یکی ظهور مذهب حنبلیه، و بعدها در قرن چهارم نیز باعث ظهور اشاعره شد که حدیث گرا و قائل به جبر بودند. بر خلاف معتزله و شیعه که عقلانی بودند و نسبت به حکومت وقت معترض بودند، اشاعره چنین نبودند و حکومت وقت را مورد پذیرش قرار می‌دادند. بر این اساس بود که در زمان متوکل عباسی، هم رهبران معتزله زندانی بودند و هم رهبران شیعه. این عوامل سبب شد تا شرایط خفقان اجتماعی پدید بیاید. نتیجه این شرایط اجتماعی نوعی مخفی گرایی بود که امامان شیعه از جمله امام حسن عسکری(ع) اعمال می‌کردند. امام حسن عسکری بیش از 28 سال عمر نکردند، ولی در مدت 6 سال امامت و ریاست روحانی اسلامی آثار مهمی از تفسیر قرآن و نشر احکام و بیان مسائل فقهی و جهت دادن به حرکت انقلابی شیعیانی که از راه های دور برای کسب فیض به محضر امام می رسیدند، بر جای گذاشت.

 

نظر شما درباره اين خبر

 

 
 
نام فرستنده
پست الكترونيك  
نظر شما
 
 

همایشها

 

سی و دومین گردهمایی و نخستین کنگره بین المللی تخصصی علوم زمین

 

 

Copyright © 2005 Buali Sina University. All rights reserved